ساختار گیاه
نوشته شده توسط : ساحل

یک ساختار کلی گیاه
اگرچه بسیاری از گیاهان دارای برگ هستند ، اما در بسیاری از مناطق فتوسنتز اتفاق می افتد. ما در این بخش قصد داریم ساختار گیاه را بررسی کنیم. گیاهانی که در مورد آنها بحث خواهیم کرد گیاهان عروقی خواهند بود که دارای سیستم لوله ای (آوند و گلوم) برای انتقال مواد مغذی و آب هستند. به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از گیاهان روی زمین و حتی یک گروه کامل وجود دارد که سیستم عروقی ندارند. خزه ها و کبدها ممکن است هنوز فتوسنتز کنند ، اما ساختار گیاهان کلاسیک را ندارند. سپس گونه هایی مانند کاکتوس هایی که برگ ندارند پیدا می کنید. آنها در ساقه خود فتوسنتز انجام می دهند.

ما فقط در مورد بسیاری از استثنائات در مورد ساختار اساسی گیاه گفتیم ، پس بیایید به برخی شباهت ها بپردازیم. شباهت آسان در سطح سلولی است. گیاهان فتوسنتز را انجام می دهند. این فرآیند تبدیل انرژی خورشید به انرژی مولکولی در کلروپلاستها با کمک مولکولهای کلروفیل و انواع آنزیمها اتفاق می افتد. گیاهان عروقی مجموعه مشابهی از ساختارها به نام ریشه ، ساقه و برگ را به اشتراک می گذارند. بسیاری از گیاهان دارای نسخه های تخصصی هستند ، اما اصول اولیه در آن وجود دارد. یک تخصص ممکن است گلبرگهای یک گل باشد. آن گلبرگهای گل برگهای تخصصی هستند که ساختارهای تولید مثل گیاه را احاطه می کنند.

ریشه های زیر زمین
از پایین با ریشه ها شروع خواهیم کرد. این سازه ها برای جذب آب و مواد معدنی از هر ماده ای که گیاه روی آن قرار دارد ، طراحی شده اند. برای گیاهان آب ، ریشه ها ممکن است در آب باشد. برای درختان سنتی ، ریشه ها به عمق خاک می روند. حتی گیاهانی به نام اپی فیت وجود دارد که در درختان زندگی می کنند و سیستم ریشه آنها به شاخه ها چسبیده است. انسانها غالباً از ریشه گیاهان برای غذا سود می برند. هویج فقط یک ریشه بزرگ نارنجی است.

سیستم های ریشه همچنین پشتیبانی از گیاهان را به صورت لنگر در خاک فراهم می کنند. اگر باد سخت بوزد ، آن ریشه ها باعث جلوگیری از ریزش گیاه می شوند. برخی از گونه های گیاهی دارای ریشه هایی در بالای سطح زمین هستند که حمایت از کل گیاه را فراهم می کند. ریشه ها بیشتر به ریشه اصلی و ریشه های جانبی شکسته می شوند که هرکدام در نکات خود دارای مریستم اپیکال هستند. موهای ریشه نیز یک ساختار مشترک روی ریشه ها هستند. آنها باعث می شوند ریشه ها فازی به نظر برسند و به جذب آب و مواد مغذی کمک کنند.

شاخه های بالای زمین
مطمئناً گفتیم که بعضی از ریشه ها بالای سطح وجود دارند ، اما اکثر گیاهانی که می بینید از ساقه و برگ تشکیل شده است. به یک درخت فکر کنید. ساقه ها تنه ها و شاخه ها هستند. برگها توجیه شده است. ساقه ها همه چیز در مورد حمل و نقل مواد غذایی و آب و به عنوان ساختارهای حمایتی است. برگها همه چیز در مورد فتوسنتز ، ایجاد مولکولهای غذایی و جذب دی اکسید کربن برای گیاه است. این قسمت ها توسط سیستم عروقی xylem و phloem که در کل گیاه پخش می شود ، متصل می شوند.

نوک (جوانه پایانه) ساقه اصلی دارای یک ساختار تخصصی است که منبع رشد جدید گیاهان است. مریستیم آپیکال را که در برگهای جوان (Primodium) رشد می کند ، خواهید یافت. نقاط رشد دیگری در هر گره وجود دارد که برگها و شاخه ها روی ساقه ها رشد می کنند. آن نقاط شاخه دار محل جوانه های زیر بغل هستند که می توانند در شاخه های جدید نیز رشد کنند.





:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: